Geen leerkracht van het jaar, maar hier maak ik mij nog steeds hard voor!

Vorig jaar werd ik gebeld met het nieuws dat ik genomineerd was voor leerkracht van het jaar. Ik was helemaal van de leg. Ik wil alle mensen bedanken die mij hebben opgegeven. Het is toch een eer om in de top 10 te zitten van Nederland. Ook heel dubbel, want het voelt bijna als een strijd om door te gaan naar de top 3. Zo zie ik het onderwijs liever niet. We zijn allemaal gelijk en we hebben allemaal wat te brengen/te leren, maar goed ik zat nu wel in deze situatie, dus let's go! We moesten hiervoor een brief schrijven, je CV en bijbehorende diploma's en een filmpje waar bepaalde aspecten moesten voorkomen. Kortom.. werk aan de winkel. Ik wilde dit graag voor mijn reis naar Amerika doen. Dus ik begon met mijn brief. Deze schreef ik op een late avond in mijn bed. Wat wil ik uitdragen? Waar sta ik voor? Waarom ik? Buitenlessen, werkvormen, inzetten van LUMIO (ict), de onderlinge band met de kinderen, mindsetlessen, etc.. Wat vind ik nou belangrijk om uit te dragen, behalve dat ik mijn vak het leukste vak vind.. Er zijn inmiddels al heel veel ontwikkelingen binnen het onderwijs. Veel materiaal te vinden en bewegend leren komt steeds meer in het onderwijs. De vraag waar ik antwoord op moest geven was: Waar maak jij je hard voor? Eén ding was nog niet overal te zien en dat is keer op keer waar ik tegenaan loop als ik mijn groep 8 binnen zie lopen. MINDSET. Dat is voor mij de KEY. Dit staat en valt met het leren en het fijn voelen in de klas. Dit alles is een voorwaarde om te kunnen leren. Gericht op groei! Hieronder wil ik graag een deel van mijn brief delen waarin ik duidelijk maak waarom mindsetlessen zo belangrijk zijn. Nu heb ik geen titel en dat hoeft voor mij ook niet, vandaar dat ik dit deel met jullie. Dit om de meerwaarde te laten zien!


Stuk uit de brief gericht aan de jury voor de titel 'leerkracht van het jaar'

Mindset speelt een belangrijke rol in mijn manier van lesgeven. Ik heb afgelopen jaren gemerkt dat kinderen zich regelmatig onzeker voelen, zoals bij het maken van een toets, het geven van spreekbeurten of optreden tijdens de musical. Ze durven soms geen vragen te stellen of zijn bang om fouten te maken. Onzekerheid kennen we allemaal wel. Het is er, maar hoe ga je ermee om? En wat als je een fout kunt omdenken? Of juist de fout tot iets moois leidt? Kunnen de kinderen in zichzelf gaan geloven? Is je best doen goed genoeg? In het onderwijs zijn we vooral bezig met het geven van de basisvakken en daarmee het reken-, taal- en leesonderwijs goed op poten te zetten, zodat de kinderen goed zijn voorbereid op de middelbare school en de maatschappij. De vraag is: zijn ze dat? Het is fijn dat ze een stevige cognitieve basis hebben meegekregen, maar hoe zien zij zichzelf? Waar liggen de mogelijkheden tot groei?

Op school komen kinderen in situaties die ze spannend vinden of waar ze onzeker over zijn.

Ik heb in de praktijk gemerkt welke mooie resultaten je kunt behalen met mindsetlessen. En dat in een jaar tijd. Waarin een meisje onzeker was en uiteindelijk met de hoofdrol de show van de avond stond te geven bij de afscheidsmusical. Een jongen die binnenkwam met het idee dat hij niets kon, omdat dat tegen hem werd gezegd, maar uiteindelijk het niveau heeft behaald wat hij wilde. Meerdere kinderen die dichtbij zichzelf zijn gebleven en niet meegaan met wat anderen vinden of denken. Kinderen die minder stress ervaren bij een toets. Als leerkracht heb ik daar een grote rol in. Niet alleen mindsetlessen helpen daarbij, maar ook complimenten, een hart onder de riem steken en het gebruiken van groeitaal. Je kan het nog niet. Zo gaf ik een les over omdenken, liet ik de kinderen elkaar complimenten geven, schreef ik persoonlijke briefjes (die kinderen nog steeds bewaren), liet ik de kinderen in- en uitchecken op basis van hoe zij zich op dat moment voelen, voerde ik gesprekken met kinderen om te weten hoe het met ze ging. Zo stimuleerde ik het zelfvertrouwen van de kinderen.


Toen ik dit had ingezonden met daarbij een filmpje van 5 minuten waarin ook leerlingen en oud-leerlingen hun ervaring vertelden, had ik tegen mijzelf gezegd: Als ik het nu niet word, is dat niet erg. Dit is wat ik wil uitdragen. Dit is iets waarvan ik vind dat elke basisschool in zou moeten investeren. Niet alleen de relatie met de leerkracht is belangrijk, maar ook de mindset. Een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leren en durven te groeien! En als leerkracht kun je hier een grote rol in hebben.


Nu ben ik benieuwd: Geef jij al mindsetlessen? Doe je dit af en toe? Wat was bij jou in de klas een groot succes? Laat een berichtje achter!


54 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven